mandag 6. juli 2009

Foerste gang i Israel og Palestina

Ja, da er jeg i Det Hellige Land, for foerste gang! Mye er slik som jeg saa det for meg, mens mye ogsaa er ganske annerledes.
Foer reisen hadde jeg hoert mye om hvor ille det kan vaere paa flyplassen, at man blir stilt mange spoersmaal og at man kan bli "grilla" i avhoer. Saa vaar opplevelse paa flyplassen var mye bedre enn det jeg hadde trodd at den skulle bli, for det sto ingen soldater aa pekte gevaerene sine mot meg og stilte meg rare spoersmaal som jeg ikke kunne svare paa uten aa tenke meg om. Eneste spoersmaalet noen stilte meg var hva pappa heter(!), og de syntes tydeligvis ikke at pappa sitt navn var saa mistenksomt, ettersom de noeyde seg med det ene spoersmaalet.

Jerusalem har vaert en opplevelse! Gamlebyen som vi bodde i var mye mer livlig og full av folk enn det jeg trodde den skulle vaere. Den bar preg av et hverdagslig bruk, samtidig som den er full av turistattraksjoner og butikker/boder hvor man kan kjoepe alt mulig rart. Noe veldig fasinerende med Jerusalem er at man ser religionene personifisert i gatene, for det er ikke sjelden man ser ortodokse joeder, muslimer, nonner, munker, prester (ortodokse, katolske osv) i gatene, og det ofte ogsaa i samme gate (selv om Jerusalem er delt opp i det kristne, armenske, joediske og muslimske kvarteret).

Naa som vi jobber paa jordet til denne bonden utenfor Beit Sahour saa har jeg faatt sett hvordan de israelske bosettningene omringer gaarden. Det er trist aa tenke paa at naar som helst saa kan gaarden bli isolert, og veien til gaarden bli stengt for alle palestinere. Jeg haaper det er noe vi og andre kan gjoere saann at det ikke kommer til skje!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar